Kallelse till Årsstämma.

 

OBS Ändrat mötesdatum OBS.

 

Tid och plats: Lördagen den 23 mars 2019 klockan 16.00 på Grängesbergs Hyrkart.

Gamla och nya medlemmar hälsas välkomna till GBBJ-årsmöte.

Dagordning och tillhörande handlingar kommer att skickas per post till medlemmarna

GBBJ ser fram emot ditt fortsatta stöd.

Medlemsavgiften är 150 Kr och sätts in på Bankgiro 121-4618.

Kom ihåg att ange namn och adress på inbetalningen.

Om du glömt avgiften för 2018 kan du inkludera den i din betalning.

Allt stöd är viktigt för vår fortsatta verksamhet.

Eventuella motioner skall tillsändas styrelsen senast 14 dagar innan årsmötet

via post/e-post (Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.).

TGOJ M3t 71 (eng.below). Ett annat bekymmer vi har med loket är ett smält storlager. Detta måste nytillverkas och monteras. En förutsättning för att komma åt lagret är att få axeln fri från ramen.

Det har under hela projektets tid diskuterats hur detta ska göras. Vi har tidigare lyft ett ånglok med två mobilkranar, men det var ett mindre lok, järnvägsmuséets W.

Vi funderade på hur loket skulle kunna transporteras till närmaste sänkgrav (mfGDJ i Falun) men att transportera ett lok utan ett lager är en utmaning. Så vi påbörjade arbetet med att bygga en sänkgrav på malmbangården.
Sedan dök ett generöst och tilltalande erbjudande upp, vi skulle få hjälp med att lyfta loket av ett företag som har lämplig utrustning.

Men när detta drog ut på tiden och våra vänner på ULJ plötsligt publicerade ett knippe bilder på sin THOR på domkrafter i färd med - just det - byta storlager, beslutade vi oss för samma metod. Bekvämt inne i lokstallet.

Vi hämtade fram en hel armé med lokdomkrafter, sparade från saliga beredskapslok, och smörjde upp dessa, innan 12 stycken valdes ut för uppdraget.

Tillsammans med uppallningsvirke av ek från en kranvagn gav vi oss på uppgiften efter att bromsdetaljer och koppelstänger demonterats.

 

 

 

 

En sista smörjelse för domkraften innan den ska sättas i arbete.

 

 

 

En och en så firas domkrafterna ned i graven under loket.

 

 

Under loket är det numera gott om plats, sedan vi tagit dän alla stag tillhörande bromsmekaniken.

 

 

Johan monterar pallningsvirke från en kranvagn används under och ovan domkrafterna.

 

 

Detta må se lite märkligt ut, men detta är ett domkraftsfäste, t.ex. vi urspårning eller verkstadsarbete.

 

 

Tvärgående ekplankor för att palla upp och kunna göra åtskilliga omtag.

 

 

 

The steam locomotive TGOJ M3t No. 71 offers another challange as well: one wheel bearing has been overheated and melt, why we need to manufacture a new one and replace it. To replace the beering, the axle must be lowered from the frame or the frame needs to be elevated so the axle is free.

The method for this has been discussed during the whole project. We previously used dual mobile cranes to lift another steam locomotive. But this W-class is much smaller and lighter than the M3t-class, so we weren't keen on that solution.

We tried to find ways to transport the No 71 to nearest facility for lowering wheel axels, which is in mfGDJ shelter in Falun, about 80 kilometers north from Grängesberg. And we actually started to build our own facility outdoor, some 100 meters away from our roundhouse.

Then we were kindly offered by a company to help us out lifting the locomotive, using their appropriate equipment. But as time passed by and our friends at ULJ in Uppsala published pictures of their work doing same thing to their locomotive THOR, we decided to stay indoor and copy their method:

A small army of steam locomotive jacks were collected from our backyard, cleaned and greased. Among these, 12 were selected for the task of lifting the locomotive and the pictures are from we starting the work.

 

 

 

Det blev ytterligare en dragning av en trilskande stortub på ångturbinloket M3t nr 71. Rauli och Tobias stod för arbetet i hettan. Efter detta “kalltrycktes” pannan till 14 atö som nu är tät. Återstår nu att kalltrycka överhettningselementen innan dom sätts in. Grängesberg den 30 maj 2018.
Foton: Tobias Johansson.
Bildtext: Dan Thunberg.

Överdelelen lyfts för att inpassas i den nedre delen av asklådan till ångturbinloket litt M3t nr 71. Den nytillverkade asklådan är tillverkad av 8 mm plåttjocklek. Grängesberg den 12 juni 2018.
Foto: Tobias Johansson.
Bildtext: Dan Thunberg.

Detta är inget grillparty även om man skulle önska det. Detta är undersidan av fyrboxen med full fyr efter ytterligare dragning av någon enstaka läckande tub samt diktning av en stagbult. Ångpannan verkar nu helt okay vilket är väldigt glädjande. Grängesberg den 8 maj 2018.
Foto: Tobias Johansson.
Bildtext: Dan Thunberg.