1982

1982

Den 8 januari hämtas en raritet i Horndal och transporteras på trailer till Grängesberg. Objektet i fråga är en kombinerad person och godsvagn "HÖGFORS CF nr 1" som rullat på bandelen Silverhöjden - Högfors, vilken trafikerades av FLJ (TGOJ)
Renoveringsarbetena på M3 nr 49 pågår. Pannan provtrycks och visar sig vara i mycket gott skick. Rengörings och svetsningsarbeten mm pågår på lok och tender.
Den 2 maj företogs en resa med Gb 95 Grängesbergs Malmbangård - Stråssa t.o.r. Den enorma stigningen från Storå till Stråssa klarades med lätthet.

I samband med Bergslagernas Järnvägssällskaps resa "The Midnight Sun Special", den 19 juni, anordnas malmtågsdragning med Gb 95 från nedre gruvområdet och upp för den branta backen till Malmbangården.Ångturbinloket M3t nr 71 kopplas sedan till BJs tåg för en resa Grängesberg M - Ludvika t.o.r.

Under hösten sker en mindre renovering av vår personvagn Bco2 nr 2. Taket lagas och panelskivor byts mm.

Då bristen på personvagnar är stor beslutar vi oss för att återställa en fd personvagn som ombyggts till verkstadsvagn. Vagnen är i oerhört dåligt skick och kräver stor arbetsinsats. Arbetena påbörjas den 8 oktober med att förvandla verkstadsvagnen Q 9022 till personvagnen Bco2 nr 13.

Samtidigt har under hösten ångturbinloket M3t nr 72 rengjorts, putsats, polerats och målats för att den 16 oktober transporteras till Järnvägsmuseet i Gävle. Dragkraft vid transporten, Grängesberg - Gävle - Grängesberg, är Gb 95.

Ett stort stöd har vi nu från TGOJ som bidragit med 65 godsvagnar för skrotning vilket kommer att ge intäckter för dom stora renoveringsarbeten som pågår. TGOJ har också bidragit med några ton reservdelar till äldre lok och vagnar, vilket vi är mycket tacksamma för. Sista resan för året äger rum den 15 november och beställare är som förra årets sista resa, ASEA i Ludvika. Resan är också samma sträcka, Ludvika - Grängesberg M - Ludvika. Dragkraft, Gb 95 med personvagnen Bco2 nr 2.