1984

1984

Föreningen övertar ett mindre diesellok från TGOJ. Loktypen betecknades V1 vid TGOJ men degraderades senare till lokomotor litt Z5, i övrigt samma typ som SJ Z64. Hämtning av loket i Eskilstuna den 16 januari sker i samband med att en lokomotor litt Z4, efter ombyggnad till radiostyrning i Eskilstuna, skall köras upp till gruvorna i Grängesberg. Loken kopplas samman och efter 16 mil och många skrammliga timmar når vi Grängesberg.

TGOJ skänker föreningen samtliga ångloksritningar samt 8 st historiska vagnar, 6 st finns i Eskilstuna och 2 st i Vanneboda lokstall. Då dom flesta vagnarna är försedda med glidlager och  dessutom  har stått uppställda i årtionden krävs en större översyn innan en transport kan genomföras. Två av vagnarna har dessutom ramverk och buffertbalkar av ek-trä varav den ena är tillverkad så tidigt som år 1854. Arbetsledaren från föreningen samt tre beredskapsarbetande ungdomar åker ner till Eskilstuna. Besiktning görs av vagnarna och samtliga glidlagerboxar öppnas och inspekteras, smörjdynor byts eller ruggas upp och olja påfylls i boxarna. Efter samråd med TGOJ om hur vagnarna skall fraktas upp till Grängesberg föreslår TGOJ att vi hämtar dom själva med något av ångloken då tillsyn krävs under hela transporten.

Sagt och gjort, den 4 februari står Gb 95, BCo2 nr 2 (för personal) samt Pm 1727 (lastad med stenkol) klara för avgång kl 05.00. Resan ner går helt enligt planerna och delar av personalen kan sitta och njuta i den ånguppvärmda personvagnen. Väl framme i Eskilstuna slaggas loket, kol lastas och vattenförrådet fylls på, tusentals ritningar lastas in i personvagnen för att arkiveras i Grängesberg och sist men inte minst, mat intages. Under tiden har TGOJ växlat upp dom nyförvärvade vagnarna till stationen. Avgång från Eskilstuna får vi kl 15.00 och med en största tillåtna hastighet av 30 km/t samt upprepade stopp för varmgångskontroll mm anländer vi så småningom till Vanneboda där ytterligare två vagnar skall kopplas till tåget. Efter ungefär 1 timmes snöskottning av växlar mm kan vi koppla till dom två vagnarna och fortsätta resan mot Grängesbergs Malmbangård dit vi anländer kl 23.10.

Den 29 mars glider ångloket M3a nr 101 ut ur verkstadslokalerna på Malmbangården, under ånga, helt nyrenoverad och nylackerad i den mörkgröna originalfärgen.

Då bristen på personvagnar fortfarande är stor beslutas att en av vagnarna vi hämtade i Eskilstuna i februari omedelbart skall renoveras och återställas till personvagn. Vagnen som under 1960-talet ombyggdes till tjänstevagn, Q nr 9092, har verkstadsinredning samt har även fått vagnskorgen kapad i ena änden. Arbetena med att återställa vagnen till TGOJ Co nr 31 börjar i februari och den 3 juni är vagnen färdigrenoverad.

Under vintern pågår också skrotning av godsvagnar.

Den 26 maj körs tåg mellan Grängesberg C - Malmbangården i samband med Gruvans Dag. Dragkraft är M3 49.I samarbete med Ludvika kommuns Fritidsnämd och Dalarnas Veteranbilsklubb ordnas, den 2 juni, en helgdag med ångtågsresa och veteranbilsrally mellan Ludvika och Nyhammar. Detta år använder vi både M3 49 och M3a 101 som vi kör varannan tur med.

Tillsammans med turistnämnderna i Malung och Vansbro anordnas en ångtågsresa till Skinnarspelen i Malung, på midsommardagen den 23 juni. Loket M3 49 med persontåg, denna gång förstärkt med den nyrenoverade personvagnen Co 31, avgår från Grängesbergs Malmbangård kl 07.15. Vid Grängesberg C börjar resande stiga på och i Ludvika fylls tåget ytterligare av förväntansfulla resenärer. Vid uppehållet i Borlänge börjar vi bli oroliga  att inte sittplatsantalet skall räcka till (210 sittplatser) och i Vansbro finns inte en sittplats att uppbringa. Efter Äppelbo trängs strax över 300 personer på tåget, men stämningen är hög trots detta, spelmän underhåller på tåget och serveringspersonalen gör allt för att hinna serva alla resenärer. Inte bara resenärerna uppskattar tågresan, på samtliga stationer efter banan hyllas vår resa av hundratals åskådare och spelmän spelar för oss på stationerna. Strax före Malung hörs ett dunkande under loket, tåget bromsas in och efter en snabb undersökning kan vi konstatera att en kil som håller mittencylinderns vevstakslager saknades varvid ett glapprum på någon centimeter uppstod i lagret. Loket och tåget hade som vanligt säkerhetssynats före avresan, utan någon anmärkning och vid det senaste smörjuppehållet i Äppelbo fanns heller inget att anmärka på. Den enda rimliga förklaringen är att då vevstakslagret med kilen, som går runt hjulaxeln, kommit i sitt nedre läge samtidigt som loket passerat en allt för hög vägövergång. Nåväl, ingen större skada var skedd. Bredvid loket låg en brädhög, en yxa fanns bland verktygen och snabbt tillverkas en kil av trä och färden kan fortsätta in till Malung i lugn takt och med en man som håller uppsikt på kilen. Ankomsten till Malung, vid middagstiden, kommer väl sent att glömmas då tusentals personer hälsar oss välkomna. En norsk 70-mannaorkester spelar, tal hålls av turistintendenten Claes- Göran Aronsson och kommunalrådet Yngve Rosendahl. Folk kommer upp på loket och vill ha autografer av lokpersonalen, något som vi aldrig tidigare varit med om. När allt lugnat ner sig paraderar folket till Orrskogen och Skinnarspelen. För vår del återstår dock en del att göra med bl.a den borttappade kilen. Vi ringer vår ständige kontaktperson i Grängesberg som omedelbart åker till lokstallet och demonterar kilen, som är av samma modell, på M3a 101. Efter någon timme levereras kilen till Malung och i god tid före avgång kl 18.00 är loket reparerat och klart. I Vansbro blir vi dock en timme försenade då vattentagningen tar för lång tid och vi blir tvugna att invänta ett mötande motorvagnståg. Färden går sedan vidare och vid 01.00 tiden ställer vi in 49-an i stallet på Grängesbergs Malmbangård.

För andra gången detta år kör vi på Nyhammars-banan, en del av fd Stockholm - Westerås - Bergslagens Järnvägar. Resan anordnas, den 21 juli, i sammarbete med Ludvika Kommuns fritidsnämnd och en företagare i Nyhammar. 4 turer t.o.r körs mellan Ludvika och Östanbjörka. Från Östanbjörka transporteras passagerarna med buss in till Grangärde kyrkby, där auktion, försäljning mm anordnats. Dagen till ära serveras  ångtågslunch för 25:-/person på Grangäde Värdshus och Hotell. Detta år är Hembygdens år. Från Grangärde medförs en budkael på tåget för att i Ludvika överlämnas till Ludvika Hembygdsförening för vidare befodran till Skansen i Stockholm. Dagens resor drogs av, växelvis, M3 49 och M3a 101.

I samarbete med SJ, som har förlagt Järnvägens Dag till  Karlstad i samband med stadens 400-års Jubileum, anordnades en resa Grängesberg - Kil - Karlstad t.o.r den 18 augusti. I strålande väder lämnar vi Grängesberg C kl 10.10 med ca 30 resenärer. Då uppehåll görs vid varje station utefter den fd BJ-linjen, är tåget snart fullsatt. På utsatt tid, 14.42 ankommer vi med Gb 95 och persontåg till Karlstad, där dagen är fylld av många olika aktiviteter, uppvisningar av radiostyrda lok, spårlägesmaskiner, "Drag-rälsing" mm.Efter en späckad dag lämnar vi Karlstad kl 22.12, med resenärer som nöjda,  belåtna och lite trötta efter den långa dagen serveras kaffe, smörgåsar mm ombord på tåget. Kl 02.27, efter en lyckad och trevlig utflykt, ställer vi in 95:an i stallet efter att vi lämnat dom sista passagerarna på Grängesberg C.

Sista resan för året genomförs för ASEA:s räkning den 24 oktober med M3a 101. Resenärerna består av utländska representanter för ASEA, vilka efter en ansträngande dag i Ludvika kopplar av med en ångtågsresa till anrika Brukshotellet i Grängesberg, där middag intas på kvällen.

Under sommaren och hösten har en mycket gammal vagn renoverats. Vagnen som har ramverk och buffertbalkar av ekträ härstammar från år 1856. Vagnen försågs med ny vagnskorg år 1910 och kallades allmänt för "malmtågsfinka". Malmtågsfinkor var vagnar avsedda för bromspersonalen och gick alltid sist i malmtågen. Efter dess aktiva tid som malmtågsfinka användes den som brandredskapsvagn, litt Q nr 9090, och senare, på 1930-40-talet, som manskapsrum åt lokpersonalen i Grängesberg. Vagnen är nu återställd till "malmtågsfinkan" ÖKJ litt F1 nr 902.

Malmvagnen M1 8143 och resgodsvagnen F5 nr 156 har också renoverats under denna period.

Elbelysning med generator och batterier har instalerats i personvagnen Bco2 nr 13, som även fått ena boggien utbytt mot en nyrenoverad med nysvarvade hjul.

Vidare har, vid lokstallets norra gavel, upprests en trevingad semafor, försignal, vevställverk, samt 70 meter nya spår lagts för uppställning av vagnar. Från TGOJ har vi erhållit gas och stearinljusarmatur, 14 st stjärnekerhjulaxlar med glidlager mm. Personallokalerna i lokstallet har fått sig en omfattande ansiktslyftning med bl.a målning av väggar och tak, inläggning av nya korkmattor, inrättande av två omklädningsrum, ett för damer och ett för herrar. Toalett, dusch och tvättrummen har också iordningställts sedan vattenledningssystemet setts över och åter kopplats in. Sedan många år har vi fått använda oss av aerotemprar och elelement för uppvärmning av verkstads och personalutrymmena sedan värmepannorna rivits ut ur pannrummet. Detta problem har dock löst sig under året.

Värmepannorna från gamla sjukstugan i Grängesberg fraktas upp till lokstallet, varav en installeras i lokstallets pannrum under under höster. Hela värmeledningssystemet gås igenom, delar kopplas bort då anläggningen tidigare har fungerat som centralvärme för flera byggnader, vilka nu har fått eget värmesystem. För att ytterligare effektivisera anläggningen installeras, i december månad, en 8 kubikmeters accumulatortank.