1986

1986

Tidigare år har serveringspersonalen på tåget fått hålla till i en godsfinka med provisoriskt kök, vilket inte alla gånger varit så bekvämt. För att råda bot för detta har under hela vintern renoveringsarbeten pågått med fd TGOJ tjänstevagn litt Q nr 9174 för att återställa den till personvagnen TGOJ litt BCo3 nr 12.

Och hur blir serveringspersonalen nöjd med en personvagn? Jo, vagnen har renoverats till sitt 1940-tals skick med 2 salonger och 3 kupeer, men istället för att installera personvagnssäten mm har i salongerna uppsatts bord och stolar för 18 personer. En försäljningslucka har installerats mellan salongen och första kupen som innehåller kylskåp, hyllor, skåp mm. Den andra kupen används som kök och har försetts med både gasol och elspisar, diskbänk, skåp och lådor mm. Tredje kupén skall användas som personalrum.

Premiär för serveringsvagnen blir den 9 maj i samband med resan till Oxelösund och Oxelömarknad, dragkraften är ångloken M3 49 och M3a 101 som under marknadsdagen den 10 växelvis drar tåget mellan Oxelösund och Nyköping Södra. Hemresan sker den 11.

SJK lokalavdelning i Eskilstuna besöker oss med motorvagn den 24 maj.

Den 31 maj blir en hektisk dag med tre olika evenemang att genomföra. Kl 08.30 avgår vi med M3 49 och persontåg från Grängesberg M till Smedjebacken för att där vara med på invigningen av Ekomuseum Bergslagen.

Kl 09.00 avgår M3a 101 med personvagn Co 31 från Grängesbergs M till Ställdalen för att där hämta föreningen JÅÅJ´s resenärer som önskade att åka ångtåg sträckan Ställdalen - Grängesberg M för att där besöka Lokmuseet och gruvorna i samband med Gruvans Dag. Kl 11.00 återkommer 101-an för att en timme senare börja Gruvans Dag körningarna mellan Grängesbergs Malmbangård och Grängesbergs Central. Kl 14.00 återkommer 49-an från Smedjebacken till Grängesberg C där 49-an och persontåget kopplas samman med Gruvans Dags tåget som sedan kör t.o.r GgC - GgM fram till kl 16.50. Till detta kan tilläggas att bl.a 50 bussresenärer besökte oss från Hallsberg mm mm. 17 aktiva medlemmar ställde upp denna dag.

Nästa resa äger rum den 6 juni och är beställd av Kommunen i Kopparberg. Dragare blir M3 49 med persontåg som tar upp passagerarna i Ställdalen för vidare befordran till Grythyttan. Åter senare på kvällen.

Den 4 augusti hyr ICA-Kopparhallen i Kopparberg oss för att bjuda sin personal på en ångtågsresa till Cirkus Skott i Lindesberg. Resan startar i Grängesberg med M3a 101 och persontåg kl 17.00 och ankommer Kopparberg 17.35 där uppehåll för påstigande görs till 18.00. Med glada resenärer ankommer vi Lindesberg kl 18.50 där resenärerna lämnar tåget för att titta på cirkus. Under tiden åker vi med enbart loket ner till Vanneboda, backar den korta biten till Frövi och därmed har vi fått loket rättvänt för färd till Lindesberg där tåget kopplas till. Strax efter kl 22 anländer resenärerna och kl 22.30 avgår tåget för att ankomma Kopparberg 23.30 där resan är slut för ICA-Kopparhallens personal. För lok och tågpersonalen avslutas resan på Grängesbergs M kl 00.18, därefter påbörjas undanväxling av vagnar, loket ställs i ordning och körs in i stallet för nattvila.

Vid två tillfällen, den 21 augusti och den 4 september, åker vi med M3 49, 2 personvagnar och 2 godsvagnar till Ludvika för en filminspelning om Ludvika Bygden. Inspelningarna som sammanlagt tog ca 8 timmar företas på den nedlaggda TGOJ linjen i Gonäs.

Sista personbefordrade resorna detta år sker den 4 oktober i samband med Kopparbergs Marknad. M3 49 kör marknadståget t.o.r Kopparberg - Lindesberg medan M3a 101 kör marknadståget t.o.r Ludvika - Kopparberg under hela dagen, som för övrigt började med avgång från Grängesbergs Malmbangård kl 08.00 och avslutades på samma plats kl 22.10.

Under året inköps från SJ 3 st ångfinkor litt SV4 (F2d) nr 25631, 25633 och 25692 samt en fd sjukvagn litt So10 nr 2140. En av ångfinkorna kommer att användas för uppvärmning av persontåget vid resor under den kalla årstiden. Sjukvagnen kommer att skrotas för att tillvarataga reservdelar, bl.a boggier av modell 91.

Renovering och ombyggnad av TGOJ tjänstevagn litt Q nr 9024a för återställande till OFWJ litt F nr 269 pågår.

Efter mycket brevväxlande och telefonerande med myndigheter i både Sverige och Danmark blev det klart med inköp och hämtning av fd TGOJ rälsbussen litt YCos nr 53 i Danmark. Med inlånad motorvagn, litt X16 nr 974, från TGOJ startade färden från Grängesbergs Malmbangård den 12 december och ankom Hälsingborg på morgonen den 13-de. Väl framme knallade vi iväg till tullen och med alla papper och allt var klappat och klart, trodde vi. För när vi kom över till Helsingör och till den danska tullen uppstod genast problem, vi tyktes inte vara riktigt på samma våglängd när vi diskuterade och detta skulle snart visa sig då tulltjänstemannen plötsligt reser sig upp, sträcker ut armarna så långt åt sidorna han kan och med hög röst utbrister... EN STOR SKINNEBUSS!!!

Vi höll på att sjunka till golvet, karln hade trott att det var fråga om en modellrälsbuss vi skulle tulldeklarera.Det blev ett väldigt åkande på färjan mellan tullen i Helsingör och Hälsingborg innan alla papper var klara. Nåväl, allt ordnade sig till sist och rälsbussen kom ombord på tågfärjan, iland på svenska sidan och en svensk besiktningsman kunde efter en halvtimmes jobb godkänna den för transport till Grängesberg. Ett specialkoppel monterades mellan fordonen och återfärden kunde påbörjas på kvällen.

Som ett spöktåg susade vi fram i natten, för tyvärr hade den nyinköpta rälsbussen märkt HTJ (Höng-Töllöse Jernbane) S 27 sista veckan i Danmark blivit kraftigt vandaliserad med krossade fönster och instrumentpaneler. Från ett blåsigt och kallt Hälsingborg, men ändå plusgrader, mötte vi snöyran strax norr om Kopparberg som sedan höll i sig till hemkomsten på eftermidagen den 14 december.