1989

1989

Den 3 januari kör vi ner elektroloket litt Hg nr 205 till Eskilstuna. Anledningen är att hjulen är i mycket dåligt skick samt att revisionstiden på boggierna håller på att gå ut.

I Eskilstuna får vi ta dom nyrenoverade boggier som sitter under Hg nr 203 bara vi utför arbetena själva. Vi får låna loklyften och på två dagar har vi bytt boggierna på båda loken och provkört Hg 205 med lyckat resultat. Loklyftargänget bestod av två tjejer och tre killar.

Resgodsvagnen litt F5 nr 156 har totalrenoverats och lackerats i dom gamla TGOJ färgerna, mörkgrön med silvergrått tak.

Även en täckt godsvagn litt Ge nr 911 har totalrenoverats och återfått sina 50-tals beteckningar. Serveringsvagnen litt BCo3 nr 12 har fått boggierevision samt alla hjulaxlar utbytta.

Den 7 maj ankommer WAJ ångvagn, från Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle, upplastad på en järnvägsvagn. Den är tillverkad av OFWJ Werkstad i Eskilstund år 1884 och har en stående ångpanna. Ångvagnen skall renoveras och sättas i kördugligt skick, vilket vi omedelbart börjar med.

Maskineri och panna gås igenom och kompletteras, pannan godkänns av Statens Anläggningsprovning och för första gången på ca 60 år är ångvagnen åter under ånga och provkörs den 20 september med lyckat resultat.

I samband med att WAJ ångvagn ankommer från Gävle träffas 101:an och 101:an. Tåget som kommer från Gävle dras av elektroloket litt Dg nr 101 samtidigt som vi växlar med ångloket litt M3a nr 101 på Malmbangården.

På rälsbussen YCos nr 53 pågår ett tillsynes ändlöst svetsningsarbete då stora delar av korgen är mera likt ett nät än plåt.

Sedan ca ett och ett halvt år tillbaka har vi fört samtal med NCB i Vallvik om köp av deras diesellok med inventarienummer 34. Loket är fd TGOJ litt V nr 803 tillverkat av DEUTZ i Tyskland år 1952 och det enda återstående av dom nio som funnits i Sverige. TGOJ hade sju av dessa för den tunga malmtågsväxlingen i bl.a Grängesberg och Oxelösund. I början av detta år fick vi ett positivt svar från NCB att loket var till salu och att man hade provstartat det efter att ha stått som reservlok i ett år. Den 10 februari åker vi upp till Vallvik tillsammans med en besiktningsman och får loket godkänt för färd till Grängesberg.

Tidtabeller beställs och tidigt på morgonen den 18 februari öppnar vi kranen till startluftkärlet och ruskar igång den sexcylindriga 123,7 liters motorn uppe i Vallvik. Avgång från bruket sker kl 05.00 i mörker och kyla som senare övergår i en mycket vacker dag där vi i sakta mak glider fram genom Gästrikland och Dalarna. Det hinner dock bli mörkt ännu en gång och ett snöoväder möter oss i Ludvika innan vi anländer till Grängesbergs Malmbangård kl 22.00.

Den 1 juni anländer dom första två, TGOJ, stålpersonvagnarna till Grängesberg M och föreningen, ytterligare två kommer under året.

Från en privatperson övertar vi fyra nitade personvagnar uppställda i Mora. Den 3 november hyr vi ett Da-lok från SJ i Borlänge för transport av vagnarna från Mora till Grängesberg. Vagnarna skall användas som bytesobjekt.

Från STAB Träimpregneringen i Ludvika övertar vi en lokomotor litt Z4 nr (2) vilken vi utrustar med batterier och för egen maskin kör upp till Grängesberg den 9 november.

Första resan med elektroloket Hg nr 205 sker i samband med Oxelösundsresan och Oxelömarknad den 12, 13, 14 maj. Med det nyrenoverade Hg loket och träpersonvagnarna kunde man lätt drömma sig tillbaka till mitten av 1950-talet och även en bit in på 60-talet då persontågen ofta drogs av dom gröna Hg loken framför dom typiska träpersonvagnarna med öppna plattformar.

Årets andra resa äger rum den 27 maj och går i riktning till Ängelsberg där en förening ordnat med en familjedag. Från Ängelsberg drar vi vidare till Norberg och Kärrgruvan där vi vänder för återfärd. På grund av den enorma torkan och den stora brandrisken blev tågsammansättningen lite udda, nämligen, inlånad T44 från SJ framför våra träpersonvagnar.

I och med att gruvorna i Grängesberg läggs ner vid årsskiftet 1989-1990 går det sista Gruvans Dag arrangemanget av stapeln detta år, och datumet är den 17 juni. Denna dag slås publikrekord, med drygt 3000 personer vid vårt museum på en enda dag lär nog bli svårt att överträffa någonsin.

Tre olika föreningar anlände med tåg till Malmbangården. BJs  kom från Göteborg med sitt motorvagnståg litt Xoa5, NBVJ från Nora med rälsbuss och Värmlandståg kom från Kil med Du-draget persontåg.

Som vanligt kör vi ångtåg mellan Grängesbergs Malmbangård och Grängesberg C t.o.r. under hela dagen.

Som grädde på moset anordnar vi malmtågskörning i 17 promilles stigningen från Södra verket till Malmbangården med ångturbinloket M3t nr 71 och senare också med M3a nr 101 vilket verkligen uppskattas av besökarna. Vid museet serveras kaffe, läsk, glass, varmkorv mm och det är en riktig folkfest.

Den 31 juli körs en kortare resa för ett 90-tal pensionärer från Falun. Resan går med M3a nr 101 och träpersontåg från Museet till Lomtjärnsrivieran där kaffe och smörgåsar serveras ombord på tåget.

Den 15 september anordnar vi en charterresa för Ludvika Kommuns personalkontor. Resan är en så kallad "hemlig" resa. Vi anländer till Ludvika på morgonen med elektroloket litt Hg nr 205 och 3 stålpersonvagnar. En väldig massa folk från personalkontoret står nere vid stationen, som också är busstation, och har blickarna fäst mot gatan. Vi kopplar loss loket och går runt tåget och kopplar till loket i andra änden. Därefter meddelas att det inte är bussar de ska åka med, utan tåget. Alla vänder nu blickarna mot tåget och spärrar upp ögonen extra mycket då alla vagnar har destinationsskyltar med texten MOSKVA. Inte blir det bättre när de kommer in i vagnarna och upptäcker att på de flesta bord ligger det ett exemplar av tidningen Pravda. Klockan 08.20 avgår vi från Ludvika, passerar Ställdalen, Hällefors och Grythyttan och folket förstår fortfarande inte vart vi är på väg förrän vi helt plötsligt bromsar in i Loka där en konferens väntade. Under tiden körde vi ner tåget till Daglösen för rundgång.

Klockan 15.20 hämtas resenärena åter i Loka. Och mycket nöjda anländer de åter till Ludvika klockan 17.00

Årets sista resa företas den 30 september. Då körs 2 turer Ludvika - Kopparberg - Ludvika med anledning av Kopparbergs Marknad. Dragkaft är ångturbinloket M3t nr 71 med tillkopplat trätåg.

Till turistsäsongen detta år har vi fått en fristående entrékiosk vilket underlättar betydligt för personalen och även gör det trevligare för besökarna.

Den stora förrådsbyggnaden får sig också en rejäl uppsnyggning med något hundratal liter rödfärg mm.

Ett enormt persontåg rullar in till oss på Malmbangården den 29 september. Det är besök från Danmark med diesellok litt My som kopplats samman med BJs från Göteborg med lok litt Ra, tillsammans 2 lok och 16 vagnar.

6 veckor senare, den 11 november är det dags för ett nytt spårburet besök, denna gång är det SKÅJ från Stockholm som besöker oss med lok litt Ra och 2 sovvagnar, 1 1kl vagn och 1 restaurangvagn. Till detta besök ställer vi upp vårt Hg-lok och 4 stålvagnar, varav 1 vagn är iordninggjord för video och stillbildsvisning. Under kvällen bjuder Stockholmarna på samkväm, samt dagen efter på lunch i restaurangvagnen. Som avslutning på söndagen bjuder vi på turbinlokskörning med M3t nr 71.