1995

1995

Ångloket litt E nr 1103 som är driftslok under denna vinter kämpar väl med växling och plogning. Om denna vinter inte är fullt så snörik som den föregående så drar den dock ut i det längsta. När alla tror att våren kommit så faller det, natten mot den 28 april, 60 centimeter snö.

I början av året åker vi, tillsammans med Sveriges Järnvägsmuseum, upp till Hedsjön för att reparera dom ånglok som skadades där under fjolåret. Dessförinnan kopplar vi samman två tendrar med koltagen mot varandra, genom en specialkoppling, som ersättning för dom två tendrar som skrotades i Hedsjön. Tendrarna besiktigas och godkänns av SJ varefter vi den 18 januari lämnar Grängesberg med destination Hedsjön. Loken repareras och den 20 transporterar vi dom till Grängesberg.



Ångloket litt S1 nr 1923 som varit uppställd bredvid stationshuset i Sveg skall åter få fast räls under hjulen efter 19 år. Vi har fått i uppdrag att om möjligt sätta loket i körbart skick för Sveriges Jvm. Tillsammans anländer vi till Sveg den 6 mars med Jvm´s diesellok litt T43 nr 235, vagnar lastade med räls och slipers, klätterväxel, lastmaskin mm mm. En inspektion görs av loket, samt av markläget mellan loket och järnvägen där vi skall ansluta det provisoriska spåret. Vevstakar mm kopplas ner och vi kan konstatera att kolvarna inte är fastrostade i cylindrarna trots den långvariga utomhusvistelsen. Det är ganska trångt mellan björkar och ett godsmagasin varför endast små sektioner spår kan byggas bakom loket. Sedan flyttas loket bakåt, spåret baxas i sidled och loket saxas fram och tillbaka mellan björkar för att slutligen komma i rätt position till järnvägen. Klätterväxeln ansluts och på kvällen den 7 mars står loket åter, efter 19 år, på "fast räls" igen. Dagen därpå får S1-an, som tidigare besiktigats och godkänts för transport till Grängesberg, sig en ordentlig översyn och uppsmörjning varefter loket dras fram och tillbaka mellan Sveg och Älvros för varmgångskontroll. Inget anmärkningsvärt händer och den 9 mars kopplas S1-an in i tåget tillsammans med två lok litt E2-lok och en ångvärmevagn som vi den 9 februari hämtat i Överhogdal.





Sent samma dag anländer vi till Grängesberg och arbetena med S1 nr 1923 påbörjas omedelbart. Loket som är tillverkat så sent som 1952 har inte som äldre lok, glandrar och rörledningar tillverkade av mässing och koppar, utan här är det enbart stål vilket innebär att en hel del rörledningar är sönderrostade och glandrarna är fastrostade. Nåväl, efter sju dagars slit är pannan besiktigad samt loket under ånga och kan provköras för egen maskin. S1-an hålls nu under ånga och provkörs då och då på bangården fram till den 7 april då loket tas in i verkstaden för renovering. Sveriges Järnvägsmuseum vill nu om möjligt att loket skall vara klart och levererat till Gävle i samband med Järnvägsmuseidagen den 9 september. Renoveringen sätts omedelbart igång och den 1 september har vi kommit så långt att loket grundmålas för att dagen därpå lackeras. Den 7 september är S1-an klar, besiktigad och åter under ånga. Provkörningar genomförs och loket levereras till Gävle i samband med Järnvägsmuseidagen den 9 september.




Under vintern våren renoverar vi också ångloket litt B nr 1281 som skall användas vid årets Oxelösundsresa den 12 maj. Loket byggs också om för att kunna kopplas till en 4-axlig originaltender litt A. Renoveringen och ombyggnaden flyter på normalt, men mycket småjobb på loket drar ut på tiden och först den 6 maj kan loket grundmålas för att dagen därpå lackeras. Sedan återstår att montera alla detaljer såsom fönster, strålkastare mm. Dom nygjutna skyltarna till loket kommer inte från gjuteriet förrän dagen innan resan. Skyltarna skall borras, slipas, målas och tillverkningsskyltarna på cylindrarna skall även förses med gångjärn. Allt hinns dock med även om sista tillverkningsskylten målas i etapper vid uppehållen på nerresan till Oxelösund. Sista penseldraget utförs i Strömsholm och det är tur att skylten sitter på den varma cylindern då temperaturen i luften ligger runt 0-strecket.

Det i fjol inköpta dieselloket, STRÅSSA nr 1, hämtas i Finspong med trailer och transporteras till Grängesberg under mars. Renovering av bromssystem, hjul och hjullager har utförts i Finspong varför vi fortsätter med övrig renovering. En kostsam historia är kylaren som måste nytillverkas. Loket är nu återställt i sina original, TGOJ-färger, både in och utvändigt och provkört med gott resultat.

Elmotorvagnståget litt Yoa202 nr 233-234 (X21-7) får sig också en större översyn samt omlackeras till originalfärgerna under augusti.

Renoveringar utförs även på serveringsvagnen litt BCo3 nr 12 och den 4-axliga malmvagnen litt M6 nr 6001.

För lättare växling vid lokstallet använder vi en av dom två lokomotorer vi hämtade hos FUNDIA i Halmstad under fjolåret.

En öppen godsvagn, fd TGOJ litt Ou nr 8275, inköps av SKÅJ och hämtas i Västberga med lastbil under mars månad.

Under sommaren river vi lokhuset i Gräsberg, som är uppfört i trä, och fraktar till Grängesberg.

Som deposition från TGOJ anländer, den 23 oktober, dom två elmotorvagnstågen  X22-11 och 12 (Yoa202 nr 225-226 och 235-236 till Grängesberg.

Från pappersbruket Dexter i Ställdalen hämtar vi den nyinköpta lokomotorn, fd TGOJ litt Z3 nr 5, den 9 november. Lokomotorn som fortfarande har sin TGOJ gröna färgsättning hämtas med trailer då spårförbindelsen mellan bruket och stationen är riven.

Den 2 oktober får vi besök av TGOJ. Det är TGOJ som valt att förlägga sitt ledningsgruppsmöte hos oss. Mötet hålls i serveringsvagnen där också kaffe med tilltugg  serveras i en för alla gemytlig stämning.

Resorna börjar som vanligt med Oxelösundsresan och Oxelömarknad. Nerresan sker också som vanligt på fredagen, som detta år infaller den 12 maj, med elloket Bt nr 305 och det nyrenoverade ångloket litt B nr 1281 med träpersonvagnar. På grund av stora ombyggnadsarbeten på linjen mellan Valskog och Kungsör tvingas vi gå till Kolbäck där vi också går runt med tåget i triangelspåret för att få det rättvänt för vidare färd mot Kvicksund, Rekarne och Oxelösund. På lördagen körs sex turer t.o.r. med B nr 1281 mellan Oxelösund och Nyköping Södra och ca 700 glada marknadsresenärer passar på tillfället att åka ångtåg. Hemresan på söndagen den 14 maj liknar mera en sen höstdag med blötsnö och stundtals snöstorm.

Den 10 och 11 juni är vi chartrade av VL-trafik i Västerås. Med ångloket B nr 1281 och stålvagnarna kör vi i två dagar sträckan Västerås - Ludvika - Grängesberg t.o.r. Arrangemangen uppskattas av resenärerna som under dom båda dagarna får se både slaggning, kol och vattentagning av loket vid ankomsten till Grängesberg.

Till Järnvägsmuseidagen i Gävle drar vi iväg den 9 september med Bt nr 305 och stålpersontåget. Med i tåget är också det nyrenoverade ångloket litt S1 nr 1923 som vid ankomsten överlämnas till Museet.

Kopparbergs marknad äger rum den 30 september och nytt för året är att vi med motorvagnen Yoa202 nr 233-234 kör sträckan Ställdalen - Grythyttan t.o.r. för att i Ställdalen möta upp vårt ordinarie marknadståg som går mellan Ludvika och Kopparberg, draget av Bt nr 305.

På Hjulmarknaden i Blåhallen, Stockholms Stadshus, har föreningen under många år medverkat med ett försäljningsstånd, och under flera år har vi pratat om att köra tåg ner till denna marknad. Den 2 december blir det av. Med motorvagnen litt Yoa202 nr 233-234 avgår vi på morgonen från Grängesberg med ett 40-tal passagerare som stadigt ökar vid uppehållen i Ludvika, Smedjebacken, Fagersta, Dingtuna och Västerås. Vi ankommer till Stockholm C vid 11-tiden på förmiddagen. Efter Hjulmarknaden, andra marknader och matpåfyllningar avgår vi mot hemorterna vid 17-tiden efter ett mycket lyckat arrangemang.

Sista resan för året är den 18 december då vi chartrats av BSM-järnväg för en julbordsresa för deras personal. Med det julpyntade ångloket B nr 1281 och stålvagnarna drar vi på eftermiddagen iväg från Grängesberg med uppehåll i Ludvika och Borlänge för att slutligen nå huvudmålet Leksand där julbordet serverades. Återfärden på natten sker i fullt månsken, en gnistrande stjärnhimmel och 20 graders kyla. En mycket vacker natt.