2000

2000

Under våren lägger vi dom första tegelstenarna till smalspårslokstallet. Arbetena ligger dock nere under sommaren men återupptas i slutet av augusti.

För att öka antalet passagerarplatser i stålpersontåget tar vi in personvagnen litt Bo8f nr 50 för en totalrenovering. Förutom boggi, hjul, bromsrevision mm. får vagnen en ordentlig invändig upprustning, bl.a. byts innertak och innerväggar i en av salongerna efter att ha vattenskadats från en läckande takventil. Vagnen lackeras slutligen om i originalfärgerna, mörkgrön med silvergrått tak.

Även den öppna godsvagnen litt O nr 5001 får en totalrenovering efter att ha stått avställd under ett antal år.

För att genomföra ett byte med Sveriges Järnvägsmuseums vagn, FLJ litt F1 nr 45, och vår tankvagn litt Q12 nr 502086 gör vi en helrenovering av tankvagnen inför bytet.

Renoveringen av ångloket litt S1 nr 1923 försenas kraftigt på grund av att leveransen av tuberna till pannan är nio månader försenad.

I början av november tar vi in serveringsvagnen litt BCo3 nr 12 för en helrenovering. Denna renovering kommer dock att bli mycket omfattande då hela taket måste bytas ut.

Den 12 februari ställer vi för andra året i rad upp med ånglok i Svenska Rallyt. Det är litt B nr 1281 med träpersonvagnarna som får tjänstgöra nere vid serviceplatsen på gamla gruvområdet. Nåja, något tävlande från våran sida är det inte fråga om. Däremot verkar det som dom utländska filmteamen tävlar om att få dom bästa vinklarna att filma ångloket på vilket resulterar i att en fotograf från  BBC gör en volt i luften och slår den dyrbara videokameran i isen så att delarna yr omkring honom. Fotografen klarar sig helskinnad från äventyret och hans enda kommentar är: It´s very slippery, sedan hämtar han glad i hågen en ny kamera och fortsätter att filma.

Till 100-årsfirandet av järnvägsverkstäderna i Örebro far vi med Bt nr 305, ångturbinloket M3t nr 71, sovvagn och Volvo-droskan, upplastad på en O-vagn, den 29 april. Dagen därpå är själva jubileumsdagen som bjuder på öppet hus i verkstäderna med bl.a. demonstration av en GM EMD dieselmotor som körs i provbänk. Tågrörelser är det också under dagen med både el, diesel och ånglok.

Den 12 maj är det dags för resan till Oxelösund inför marknaden dagen därpå. Vid framkomsten växlas tåget i ordning, marknadståget för sig och Bt-lok, sovvagn och serveringsvagn för sig, sedan följer smörjning och vattenpåfyllning av ångloket och grillen kommer fram för mat till personalen. Under marknadsdagen kör vi som vanligt sträckan Oxelösund - Nyköping Södra t.o.r. under hela dagen och tågsammansättningen är ångloket litt B nr 1281 och stålpersonvagnarna. Den 14 kopplar vi Bt-loket framför och drar hem till Grängesberg efter en trevlig helg.

Liksom förra året kör vi ångtåg, lokalt, i samband med Västerbergslagens Utbildningscentrums skolavslutning.

Den 15 juni är det åter dags för en resa till Oxelösund. Denna gång är det med anledning av Hamnens Dag och firandet av Oxelösunds stads 50-års jubileum den 17 juni. Nerresan får i all hast omdirigeras över Ludvika - Fagersta - Kolbäck på grund av banarbeten. Att vi åker ner redan den 15 beror på att vi den 16 gör en utflykt till Linköping för att hämta ett ånglok litt Ka nr 692 för transport till Grängesberg. Loket finns i ett museum, där vi först drar ut loket och sedan kopplar loss tendern samt klotsar hjulaxlarna. Då spårförbindelse mellan järnvägen och museet saknas, lastas lok och tender på trailer för transport till ett industriområde där spårförbindelse finns. Smörjning utförs och med en motorvagn litt Y1 drar vi upp loket till Linköping där en större översyn görs. Ka-loket har tidigare besiktigats och godkänts för transport varför vi i sakta mak startar färden till Oxelösund.

Jubileumsdagen, den 17, kör vi med ångloket B nr 1281 och träpersonvagnar mellan stationen i Oxelösund och stålhamnen fram och åter under dagen. Vid stålhamnen får passagerarna sedan åka båt tillbaka och ca 800 personer passar på tillfället att resa med ångtåget. Söndag den 18 juni är det så dags för hemfärd från Oxelösund och med Bt, B, Ka, sovvagn, träpersonvagnar mm. anländer vi till Grängesberg på eftermiddagen.

Den 4 augusti åker vi för andra året i rad ner till Skövde för att köra ångtåg på Karlsborgsbanan. Det är Tibro Motorsällskap som chartrar oss för ångtågskörningar mellan Skövde och Karlsborg under dagen den 5:e och natten den 6:e i samband med Mölltorpsfestivalen och en maskinmässa i Tibro. Efter första turen mellan Tibro och Karlsborg ser ångloket ut som något jordbruksredskap av all grön vegetation i och utmed spåret.

Tibro är också stationeringsort under dom tre dagarna där vattentagning, koltagning mm. utförs och sist men inte minst, där sovvagnen är uppställd.

Hemfärden sker på söndagen den 6:e och nöjda och belåtna anländer vi till Grängesbergs Malmbangård på kvällningen.

"Klart Krylbo" Lördagen den 19 augusti firar stambanan genom Bergslagen 100 år med Krylbo som huvudort. Vår medverkan består av att Bt nr 305 med fyra personvagnar köra sträckan Krylbo - Ängelsberg t.o.r. Till Krylbo transporterar vi också Ka-loket plus en av våra träpersonvagnar som står uppställda där under jubileumsdagen.

På väg till Krylbo blir vi stående vid infarten till Hökmora. Orsaken är att ett godståg med kompressorfel blivit stående och blockerar banan. Vi ombeds att gå emot tåget för att med vårt Bt-lok pumpa upp lufttrycket i tåget för att få loss bromsarna och dra in det på stationsområdet i Hökmora, vilket vi också gör. Efter en timmes försening kan vi fortsätta till Krylbo.

Lördagen den 9 september bär det av till Gävle med motorvagnen Yoa202 nr 235-236 i samband med Järnvägsmuseidagen. Då området vid Museet inte har någon kontaktledning kopplas vi, på Gävle C, samman med en dieseldriven motorvagn litt Y6 för transport till och från Museet.

Den 17 september ser området vid Lokmuseet i Grängesberg mera ut som en depå för racerbilar i stället för lok och vagnar. Det är Corvette club som under dagen gästar oss med Corvette bilar av alla de slag.

Tre turer, Ludvika - Kopparberg t.o.r, körs med motorvagnarna Yoa202 nr 225-226 och 235-236 i samband med Kopparbergs marknad den 30 september.

Antalet resande till Hjulmarknaden i Stockholm har ökat från år till år varför vi nu beslutar att köra lok-tåg istället för med motorvagnarna. Bokningarna strömmar in och kvällen före Hjulmarknadsresan är vi tvungna att koppla till ytterligare en vagn i persontåget. Vi har också ändrat resvägen detta år, som den 25 november startar i Ludvika med uppehåll i Grängesberg, Kopparberg, Lindesberg, Fellingsbro, Arboga, Köping, Västerås för att slutligen med 260 resande anlända till Huvudstaden vid 11-tiden. Efter sex timmar i Stockholm återvänder vi mot hemorten med mycket nöjda och glada resenärer. Serveringspersonalen får som vanligt slita hårt, vid ett av serveringspassen tar det över två timmar att gå igenom tåget.