Oxelösundsresan den 9 maj 2009

 

På grund av banarbeten fick vi gå via Ludvika, Fagersta, Kålbäck ner till Oxelösund. Tåget backas här ut på linjen vid Grängesbergs Malmbangård.
Foto: Dan Thunberg

 

Marknadståget under uppehåll vid Nyköping Södra.
Foto: Annette Kusma

 

Efter några turer uppstod problem med en växel i Oxd vilken här vevas av Stefan Haldén.
Foto: Annette Kusma

 

Annette Kusma under utbildning på T23.
Foto: (Jonas Nilsson)

 

I ett kvarts sekel har vi kört marknadståg mellan Oxelösund och Nyköping Södra i samband med Oxelömarknad. T23 nr 126 anländer här Oxelösund efter den sista turen detta år medans Bt nr 305 ivrigt väntar med personalvagnar, att få tjänstgöra med hemtransporten.
Foto: Dan Thunberg

 

Smörjning av T23 126 utförs noggrant av Jonas Nilsson.
Foto: Dan Thunberg

 

Sommaren nalkas och vårstädningen är i full gång. Grängesberg den 7 april 2009.
Foto: Dan Thunberg

 

Snö blev det även denna säsong. T23 nr 126 med spårrensare. Grängesbergs Malmbangård den 17 december 2008.
Foto: Dan Thunberg

TGOJ M3b nr 61 intagen för en större "översyn", Grängesberg den 29 januari 2009.
Foto: Dan Thunberg


 
 
 

Första helgen i november var vi över till Norge och hjälpte våra vänner
på "Tertitten" URSKOG HØLANDSBANEN med att kraga tuber i fyrboxen på ångloket "PRYDZ".

Foton: Rauli Joutsijärvi. Sörumsand den 1 november 2008.