Stora resurser har under sommaren och hösten lagts på bangården med byte av drygt 400 sliper,
byte av skarvjärn samt byte av en del räler mm. Det som återstår är lite finputs samt uppstädning.
Dom glada rallarna är Ronny och Rauli. Grängesbergs Malmbangård den 7 oktober 2008.
Foto: Dan Thunberg

Pågående byte av några hundratal sliper på bangården. Grängesbergs Malmbangård den 15 augusti 2008. (Tre första bilderna)
Foto: dan Thunberg

 
   
 

Nyinlagda sliper.


 

Montering av rälsbefästning.

 

Stoppmaskinen gör det slutliga grovgörat.

Grängesbergs Malmbangård den 18 augusti 2008. (Fyra sista bilderna)
Foto:Dan Thunberg

 

I början av år 1981 hyrde vi in träpersonvagnen OFWJ litt BCo2 nr 2 från GDJm 
i Falun vilken också inköptes samma år. År 1982 - 83 renoverade vi och
återställde tjänstevagnen Q nr 9022 till originalutförande som OFWJ litt BCo3 nr 
13. Ett mycket krävande arbete då vagnen var i mycket dåligt skick, men med 
originalritningar och mycket svett och slit och ekbjälkar hit och dit mm så var 
vagnen snart klar. Inredning med plysch i kuperna sattes upp enligt original
samtidigt som boggier, hjul och bromsutrustning renoverades. 
Under år 1984 återställer vi tjänstevagnen Q nr 9092 till TGOJ litt Co nr 31.
År 1986 renoveras tjänstevagnen Q nr 9174 och får tillbaka sitt utförande som 
personvagn med kupéer och salonger och litt BCo3 nr 12 samt med inredning för
servering. 
Denna typ av vagnar kräver mycket underhåll i fråga om tak och fönster.
Beträffande takbeklädnad så har vi utprovat olika material under åren. 
Det senare är en helsvetsad duk som är beräknad för vindhastighet och
vridningar i vagnskorgen och har en garanterad livslängd av 40 år.
Foto: Dan Thunberg den 11 juni 2007

 

Efter drygt ett års renoveringsarbeten är träpersonvagnarna BCo3 nr 12 och Co nr 31 
färdigrenoverade och besiktigade. BCo2 nr 2 och 13 beräknas vara klara till
årsskiftet.
Foto: Dan Thunberg den 23 juni 2008

 

Den 28 juni 2008 hade vi besök från Norge. Det var KLUBB RESELUST, nära Nordkap, som anordnat en resa på 9 dagar i Sverige. Vid oss fick resenärerna uppleva en resa, Grängesberg - Ludvika tur och retur med ett typiskt 1950 - 60-tals tåg som bestod av både lok och vagnar som trafikerade sträckan Frövi - Ludvika under denna period. Tåget bestod av elloket Hg nr 205 samt personvagnarna litt BCo3 nr 12 och Co nr 31. Därefter guidades besökarna vid Museet.
Foto: Dan Thunberg

 

I mitten, reseledaren Leif-Evert och till vänster hans fru Magnhild som är resornas trivselansvarige.
Foto: Dan Thunberg

 

Efter avslutad resa och guidning vid Lokmuseet dröjer sig några ur gruppen kvar för att på avstånd begrunda museet. Må det bero på nostalgiska känslor? Svaret är ja. Många pratade om när man åkte TÅG, när det fanns personal på stationerna och man hann se naturen utanför.
Foto: Dan Thunberg

 
 

I pressande värme, drygt 31 grader C i skuggan, växlade vi massaved på bangården.
Svettigt tyckte alla förutom T23-an som tycktes må alldeles utmärkt i denna
temperatur. Grängesberg den 5 juni 2008.
Foto: Dan Thunberg.