Snö blev det även denna säsong. T23 nr 126 med spårrensare. Grängesbergs Malmbangård den 17 december 2008.
Foto: Dan Thunberg

Första helgen i november var vi över till Norge och hjälpte våra vänner
på "Tertitten" URSKOG HØLANDSBANEN med att kraga tuber i fyrboxen på ångloket "PRYDZ".

Foton: Rauli Joutsijärvi. Sörumsand den 1 november 2008.


 
 

Pågående byte av några hundratal sliper på bangården. Grängesbergs Malmbangård den 15 augusti 2008. (Tre första bilderna)
Foto: dan Thunberg

 
   
 

Nyinlagda sliper.


 

Montering av rälsbefästning.

 

Stoppmaskinen gör det slutliga grovgörat.

Grängesbergs Malmbangård den 18 augusti 2008. (Fyra sista bilderna)
Foto:Dan Thunberg

 

Stora resurser har under sommaren och hösten lagts på bangården med byte av drygt 400 sliper,
byte av skarvjärn samt byte av en del räler mm. Det som återstår är lite finputs samt uppstädning.
Dom glada rallarna är Ronny och Rauli. Grängesbergs Malmbangård den 7 oktober 2008.
Foto: Dan Thunberg

 

Den 28 juni 2008 hade vi besök från Norge. Det var KLUBB RESELUST, nära Nordkap, som anordnat en resa på 9 dagar i Sverige. Vid oss fick resenärerna uppleva en resa, Grängesberg - Ludvika tur och retur med ett typiskt 1950 - 60-tals tåg som bestod av både lok och vagnar som trafikerade sträckan Frövi - Ludvika under denna period. Tåget bestod av elloket Hg nr 205 samt personvagnarna litt BCo3 nr 12 och Co nr 31. Därefter guidades besökarna vid Museet.
Foto: Dan Thunberg

 

I mitten, reseledaren Leif-Evert och till vänster hans fru Magnhild som är resornas trivselansvarige.
Foto: Dan Thunberg

 

Efter avslutad resa och guidning vid Lokmuseet dröjer sig några ur gruppen kvar för att på avstånd begrunda museet. Må det bero på nostalgiska känslor? Svaret är ja. Många pratade om när man åkte TÅG, när det fanns personal på stationerna och man hann se naturen utanför.
Foto: Dan Thunberg