Ny asklåda till M3t nr 71

Överdelelen lyfts för att inpassas i den nedre delen av asklådan till ångturbinloket litt M3t nr 71. Den nytillverkade asklådan är tillverkad av 8 mm plåttjocklek. Grängesberg den 12 juni 2018.
Foto: Tobias Johansson.
Bildtext: Dan Thunberg.

2018-06-22 11:08

 

 

Lastning av timmertåg med separatlastare. Grängesberg den 15 februari 2017. 
Foto: Tobias Johansson

Samtliga tuber urtagna ur pannan på ångturbinloket M3t nr 71, rundpannan rengjord invändigt och inspekterad. Både panna och fyrbox är i god kondition vilket inte var fallet med M3t nr 73. Vid samma procedur med 73-an visade det sig att ankarstag var brustna, nitskallar upprostade mm. Grängesberg den 4 mars 2015.
Foto: Dan Thunberg.

Denna bild visar den bakre tubplåten på M3t nr 71 från insidan med helt intakta ankarstag, stagbultar och takstagbultar i god kondition.. Arbetena fortsätter nu med att återställa 71-an i körbart skick. Drivhjulen kommer senare att skifta plats mellan 73-an och 71-an. På 71-ans drivhjul finns ingen svarvmån kvar medans 73-ans hjul är “nya”. Grängesberg den 4 mars 2015.
Foto: Dan Thunberg.