För att tex. kunna byta hjul på ånglok är här en sänkgrav under uppförande. Vi använder oss av en kulvert som går under spåren vid lokstallarna. Kulverttaket kommer att sågas upp på en yta av 2 x 2,70 m. Grängesberg den 15 november 2016.
Foto: Dan Thunberg.

Samtliga bilder tagna av Tobias Johansson och bildtext av Dan Thunberg, Grängesberg den 12 november 2016.

 

Efter översyn av Ma nr 401 var det dags för en provtur med loket. Detta var dock inte det enklaste då alla spår och växlar var igensnöade efter den senaste tidens oväder. Men efter ett intensivt arbete med snöslunga, skyfflar och kvastar lyckades Rauli, Tobias och Sten få spår och växlar röjda ut till huvudlinjen.

 

Elektroloket litt Ma nr 401 ute på linjen där det provkördes av Sten som var mycket nöjd med maskinen. Loket drogs därefter in till lokstallarna med lokomotor.

Första stortuben “inpetad” i pannan på ångturbinloket M3t nr 71. Tobias i sotskåpet och Rauli inuti pannan. Grängesberg den 5 oktober 2016.
Foto: Dan Thunberg.

Samtliga foton tagna av Tobias Johansson och bildtext av Dan Thunberg. Grängesberg den 4 november 2016.

 

Då ingen ovalitet finns i fyrboxens tubhål behövs ingen brotschning där. Däremot utförs en noggrann putsning med roterande stålborste av tubhålen inför insättande av tuberna.

 

Rengjorda tubhål i fyrboxen klara för insättning av tuber.

 

Två rader med stortuber insatta som varvas med insättande av småtuber.

I väntan på , ja man kan säga en otålig väntan på att stortuberna skall anlända till Grängesberg, växlas ångturbinloket M3t nr 71 med bortkopplad tender ut på vändskivan för att ställas in i ett av verkstadsstallarnas utrymme för tubvalsning mm. Grängesberg den 11 september 2016. 
Foto: Tobias Johansson