Grundlackering av TGOJ litt Z1 nr 24, Grängesberg den 8 september 2009.
Foto: Dan Thunberg.


 

Lackering av underrede på Z1 nr 24, Grängesberg den 11 september 2009.
Foto: Dan Thunberg.


 

Här har Z1 nr 24 återfått sina originalfärger, Grängesberg den 16 september 2009.
Foto: Dan Thunberg.


 

Dom två kvarvarande Z1:orna av ursprungligen fyra. Till vänster nr 21, den första i serien, och till höger den nylackerade nr 24. Grängesberg den 16 september 2009.
Foto: Dan Thunberg.


 

Här lyfts NKlJ Z4p nr 4 upp från sina hjulaxlar och placeras på verkstadstrallor. Lokomotorn skall helrenoveras med bl.a. vidgning av spårvidden från 891 mm till 1093 mm och återställas som SJ litt Z4tu nr 316. Grängesberg den 17 september 2009.
Foto: Dan Thunberg.

 

Under en del år har vi för, Grängesbergsskollovskoloniförening, kört tåg till Strömstsd där många Grängesbergare m.fl. under sina sommarlov varit på koloni på Öddö. X23 201 under ett uppehåll i Laxå på väg till Strömstad. Den 4 september 2009.
Foto: Annette Kusma.


 

En av förarna var Lars "Dallas" Dahlman.
Foto: Annette Kusma.


 

Förutom körtillstånd tar Jonas Nilsson även emot delgivningsorder av tågklareraren i Uddevalla. 
Foto: Annette Kusma.

 

Slutstation Strömstad.
Foto: Annette Kusma.


 

Utsikt över havet i Strömstad.
Foto: Annette Kusma.


 

Annette Kusma, Hans Krysén och Karl-Gunnar Johansson i samspråk under uppehåll i Hällefors på hemresan från Strömstad den 6 september 2009.
Foto: Jonas Nilsson.



Den 7 september 2009 kör vi en resa med ett tidstypiskt 1950-tals tåg på bansträckan Ludvika - Grängesberg - Ludvika. Det var Ludvika Kommunstyrelse som besökte Lokmuseet där det utspisades kaffe och macka på förmiddagen. Därefter begav sig dom ca 70 deltagarna till Cassels för underhållning och lunch. Vid 15:30 tiden var det dags för återresan till Ludvika med det tidsenliga tåget bestående av elektroloket TGOJ Hg nr 205 och träpersonvagnar.
Foto: Dan Thunberg


 
 

Den 6 juli 2009 lastar vi NKlJ Z4p nr 4 i Hagfors och transporterar den till Grängesberg.
Lokomotorn skall här renoveras och spåras om från 891 mm till 1093 mm spårvidd samt
återställas till det skick den hade då den trafikerade KURJ, Köping - Uttersberg - Riddarhyttans
Järnväg, då med litt Z4tu. Därefter skall loket transporteras till Köping - Uttersbergs Järnvägs
museiförening.

Samtliga foton: Dan Thunberg och Elisabeth von Knorring


 
 
 
 
 
 

Den 22 augusti 2009 medverkade vi i en filminspelning med elloket Hg nr 205 plus träpersonvagnar. Filmen kommer att visas på TV och heter "Radio Luxembourg" och utspelar sig år 1957 när man kommer med dom första gramofonskivorna till en by på landet där man letar efter en gramofon att spela skivorna på mm mm mm.

 

Inpassning och lodning av den nya skorstenen till ångloket litt Ka nr 692. Grängesberg den 13 maj 2009.
Foto: Dan Thunberg

 

Nytillverkad länkrörelse till smörjpress, Ka 692. Grängesberg den 13 maj 2009.
Foto: Dan Thunberg

 

Övre del av länkrörelse samt nya smörjledningar från smörjpress, Ka 692. Grängesberg den 13 maj 2009.
Foto: Dan Thunberg

 

TÅGAB Z1 nr 201 under återställande till originalet, TGOJ Z1 nr 24. Grängesberg den 3 juni 2009.
Foto: Dan Thunberg 

   

Lokgrillen vid museet redo för sommarens
evenemang. Grängesberg den 3 juni 2009.
Foto: Dan Thunberg