///OBS!! Årsmötet är framflyttat tillsvidare pga. sjukdom.

Vi återkommer med nytt datum.///

 

 

 

Med anledning av den pågående pandemin har styrelsen beslutat att hålla

GBBJ Årsmöte 2021 som ett onlinemöte via Google Meet.

Alla nuvarande medlemmar ska ha fått en kallelse till mötet via papperspost

eller mail.

Uppgifter om anmälan till mötet finns i kallelsen.


OBS! Om du vet att du betalt medlemsavgift för 2020 eller 2021 och av någon

anledning INTE fått en kallelse till Årsmötet, skicka ett mail till

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., så kommer en ny.


Nya intresserade medlemmar hälsas också hjärtligt välkomna, betala i så fall in

medlemsavgiften för 2021 innan årsmötet (för att erhålla rösträtt på mötet).

Se Medlems Info för betalsätt och avgift. 

 

I år 2020 kommer museet att vara öppet mellan måndagen den 15 juni och söndagen

den 16 augusti kl. 10-16 varje dag utom midsommarafton den 19 juni , då vi håller stängt.

Övrigt tid endast öppet mot förbokning på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Då vi har stora öppna ytor , så är vi ett lämpligt besöksmål i Corona-tider, men vi vill

ändock att ni håller avstånd till andra besökare som ni inte känner för allas trevnad och säkerhet.

Vi har nåtts av beskedet att en av GBBJs trognaste medlemmar, Alf Jansson, Grängesberg, har avlidit efter en tids sjukdom.

Alf var en av pionjärerna i föreningen och har under hela GBBJs existens på ett eller annat sätt varit en aktiv medlem.

De senaste åren har han bland annat arrangerat trivselkvällarna vid Lokmuseet och ställde alltid upp som guide för besökare.

Han var Grängesberg trogen under hela sitt liv och engagerad i flera föreningar, bl a Hembygdsgillet.

Förutom järnvägen var Alf intresserad av hela bygdens historia och vi kommer att sakna hans fantastiska och mycket underhållande berättelser om människor och händelser från förr.

Våra tankar går till hans anhöriga. Alf blev 87 år.

 

 
 
 
 
Vattenpass, både som här på bilden på bredden och på längs, för att
 
hela tiden förvissa sig om att loket står i våg.
 
 
Keeping the locomotive horizontally at all time is important for safety.
 
 
 
 
 
Ramen sedd från insidan. Här ser vi att ramen höjt sig och uttaget
 
för lagerboxen i ramen syns tydligt.
 
 
Frame from inside, lifting the locomotive is very obvious here.
 
 
 
 
 
I smörjgropen under loket står dubbla rader med lokdomkrafter,
 
som tillsammans gör det möjligt att lyfta loket för hand.
 
 
Down under the locomotive are double rows of jacks, together
 
making it possible to lift it by hand.
 
 
 
 
 
 
 
 
Ekplankor från en lyftkran som tjänstgjort på järnvägen.   
 
Ek är starkt nog att inte deformeras av vikten från loket.
 
 
Oak wood derived from an old railway crane.
 
Oak is strong enough not to bend under the weight of the locomotive.
 
 
 
 
 
 
71:an nedkopplat och uppallad med ekplank på så många ställen
 
som det går för att fördela vikten.
 
 
TGOJ locomotive No 71 lifted and secured with oak wood at as
 
many spots as possible in order to reduce the load. 
 
 
 
 
 
Att få med hela ångloket när det står i stall är mycket svårt.
 
Här ett försök att ge en överblick över arbetet. 
 
 
 It's hard to capture a whole locomotive inside a roundhouse.
 
This gives a little bit of overview of the work in progress.
 
 
 
 
 
 
Framändan med fabrikslyftpunkten på nedre gångbordet, precis
 
bakom turbinen.
 
Löpaxeln hänger kvar på loket och glidlagret där har låsts fast för
 
att inte riskera att komma ur läge.
 
 
 
Frontend of the M3t 71. Blind axle and front axle in the mainframe.
 
The bearing of the front axle has been fixed in order not to get out
 
of position when lifted.
 
 
 
 
Ramen och en drivaxel. Här syns hornblocken som justeras in för att
 
 
axels lagerbox ska sitta fast. 
 
 
Frame its adjustments for the axle.