- Träffar: 4255
Turbinloket M3t nr 71 står som prioritet nummer ett att bli färdigrenoverad. Denna bild är från en SJK utfärd mellan Ludvika och Eskilstuna under uppehåll i Arboga den 4 juni 1966.
Foto: Dan Thunberg.
En av våra betydande medlemmar som var med nästan från starten var Hans Erik “Nora” Eriksson, här som eldare på turbinloket tillsammans med instruktionsföraren Fritz Ferdinand Åkerström. Arboga den 4 juni 1966.
Foto: Dan Thunberg.
- Träffar: 3867
Förhoppningsvis kommer vi i framtiden att få se TGOJ M3b nr 61 under ånga som på denna bild i Kopparberg den 24 oktober 1969.
Foto: Dan Thunberg.
- Träffar: 3486
Det är nu tre ånglok inne för renovering. Det huvudsakliga är renoveringen av ångturbinloket M3t nr 71 men vid sidan om kommer renovering att utföras på M3b nr 61 och S3 nr 91. På S3 91 kommer kolförrådet att återuppbyggas, luftpump, rörledningar mm mm. att återställas. Bilden visar TGOJ S3 nr 91 i Eskilstuna år 1962.
Foto: Dan Thunberg.
- Träffar: 3399
Till museets besökare jublades det då under några dagar då ett flertal av fordonen drogs ut ur stallarna. Bilderna visar här TGOJ M3a nr 101 som alla andra lok på de tiden hade blånerad pann och cylinderbeklädnad, ja loket skall tvättas. Beträffande M3-loken var det endast nr 49 som hade pann och cylinderbeklädnanden grönmålad. NOHAB beklagade detta misstag och gjorde en förfråga till TGOJ om man kunde godta detta. TGOJ godtog detta och 49-an blev det på den tiden enda loket med grönmålad panna och cylinderbeklädnad hos nybeställda lok vid denna bana.
Bilderna tagna i Grängesberg den 26 juli 2017.
Foto: Tobias Johansson.
Sida 3 av 34